W Polsce w ciągu roku odnotowuje się 66 dni słonecznych. Natomiast w najniższych partiach dni z opadami deszczu i śniegu jest aż 120. Oznacza to, że nasz zmienny klimat w dużej części jest wilgotny. Dlaczego o tym wspominamy? Korodowanie samochodu zaczyna się od pojawienia się małego fragmentu rdzy. Ta, aby w ogóle powstała potrzebuje odpowiednich warunków, jakimi jest właśnie wilgoć. Korozja tworzy się poprzez reakcje, które zachodzą z udziałem tlenu, wody i blachy. Związki, które powstają to tlenki metali, jakie niszczą karoserie i pojawiają się na niej jako rdza, powodując z czasem korodowanie samochodu.
Jak walczyć z korozją samochodu?
Na warstwę rdzy narażone są przede wszystkim elementy, które mają zniszczoną powłokę ochronną karoserii lub te, które przeszły nieumiejętne naprawy blacharsko-lakiernicze. Na proces korozji narażone jest podwozie samochodu i blacha będąca kiepsko zabezpieczona fabrycznie.
Korozja nie powstaje od razu i widoczna jest jako dziura w podłodze. Proces ten postępuje i rozpoczyna się od pojawienia się rdzy, a właściwie nalotu rdzy, a następnie przeradza się w ogniska, korodujące głębiej. To właśnie moment, kiedy pojawia się nalot rdzy, powinien być on sygnałem alarmującym i zmuszającym nas do rekcji, aby korozja nie postępowała.
Nalot na karoserii usuwa się za pomocą papieru ściernego. Następnie oczyszcza się skorodowane miejsce, zabezpiecza je specjalnym preparatem i lakieruje się nadwozie dopasowanym kolorem.
W walce z korozją podwozia na pewno skuteczna będzie profilaktyka. Regularne przeglądy pozwolą utrzymać stan zawieszenia, układu hamulcowego, napędowego i wydechowego w nienagannej kondycji, zapobiegając kosztownym naprawom, jakie powoduje korozja. Niestety w zaawansowanej korozji nie zawsze da się ratować elementy podwozia czyszczeniem, łataniem ubytków, czy wymianą tylko składowych. Czasami jedyną opcją jest wymiana całej części, a jak powszechnie wiadomo, stalowe i żeliwne części samochodu są bardzo drogie.
Jak zapobiegać korozji samochodu?
W przypadku zapobiegania korozji karoserii pomocne okaże się systematyczne mycie samochodu, nakładanie na niego środków pielęgnacyjnych, wosku i zabezpieczenie go specjalnymi produktami antykorozyjnymi. Szczególnie zimą, gdy dodatkowo sól drogowa miesza się z wodą i dostaje się na karoserię samochodu, konieczne jest jej regularne usuwanie. Jeśli jest to możliwe, warto też parkować w miejscach, gdzie jest sucho i tam, gdzie sól wraz ze śniegiem oraz wodą nie zamarza na karoserii pojazdu.
Dbanie o podwozie samochodu powinno być również tak szczegółowe, jak dbanie o karoserię. Pomimo osłon, woda, wilgoć i sól nie pozostają obojętne dla wielu układów, nie wspominając już o ramie całego samochodu. Dlatego tu również okaże się pomocne zwłaszcza po zimie, mycie podwozia samochodu, a także jego konserwacja, którą możesz wykonać sam lub w profesjonalnym warsztacie. Jak wygląda taki zabieg?
Konserwacja podwozia samochodu narażonego na korozję
Przed rozpoczęciem zabiegu podwozie jest dokładnie myte i czyszczone z zabrudzeń i pojawiających się oznak korozji. Rdza usuwana jest za pomocą szlifierki, a trudnodostępne miejsca czyszczone są ręcznie specjalnymi narzędziami. Następnie całość zostaje odtłuszczona i zabezpieczona za pomocą specjalnego preparatu przeciw rdzy. Kolejno ochroniony zostaje układ wydechowy i hamulcowy, który nie może być pokryty tym samym środkiem. Teraz pozostaje nałożyć odpowiedni preparat i zabezpieczyć samochód przed korozją. Po wyschnięciu role się odwracają i konserwacji ulega układ hamulcowy oraz wydechowy, a zabezpieczeniu pozostała część podwozia.
Samochody, które nie mają skorodowanego nadwozia
Czy istnieją samochody, które nie korodują? W pełnej krasie na pewno nie. Producenci starają się wykonywać elementy samochodów, które często korodują z blachy ocynkowanej, będącej niezwykle odporną na szkodliwe warunki atmosferyczne. Natomiast my uważamy, że jeśli sam nie zadbasz o swój samochód, to prędzej czy później rdza pokryje jego karoserie i podwozie. Dlatego nie czekaj, aż pojawią się pierwsze oznaki korozji i zapobiegaj jej skutkom, które mogą być bardzo kosztowne.