Jakie są najczęściej spotykane usterki układu zawieszenia?
Choć już coraz mniej narzekamy na stan dróg w Polsce, to jednak często nasze pojazdy narażone są na większą eksploatację zawieszenia podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Szczególnie po zimie możemy zauważyć kratery na drogach, koleiny, czy zjawiskowe uskoki na autostradach. Zawieszenie w samochodzie pracuje nieustannie. Jest ono odpowiedzialne za nasz komfort w czasie jazdy, zwiększa ono przyczepność pojazdu na zakrętach, a także podczas szybkiej jazdy. Niestety jednak zawieszenie nie jest niezniszczalne, a koszty jego naprawy potrafią przywrócić o zawrót głowy. Jakie są najczęstsze awarie układu zawieszenia?
Z czego składa się zawieszenie samochodowe?
Zawieszenie to układ elementów łączących koła z nadwoziem samochodu. Ma ono na celu zapewnienie prawidłowego kontaktu kół z podłożem, a także komfortu podczas prowadzenia samochodu i odpowiada za jego stabilność.
Główne elementy zawieszenia to:
- Wahacze, które łączą koła z nadwoziem. Wahacz jest połączony z kołem za pomocą sworznia, a z nadwoziem za pomocą łącznika.
- Amortyzatory tłumiące drgania, które powstają podczas jazdy po nierównościach.
- Sprężyny zapewniające sztywność zawieszenia.
- Tuleje, jakie chronią elementy zawieszenia przed uszkodzeniem.
W pojazdach osobowych wyróżniamy dwa rodzaje zawieszenia. Pierwsze to zawieszenie niezależne, w którym każde koło jest połączone z nadwoziem oddzielnym wahaczem. Zawieszenie niezależne zapewnia dobrą stabilność samochodu i komfort jazdy. Drugi rodzaj to zawieszenie zależne, gdzie oba koła jednej osi są połączone ze sobą jednym wahaczem. Zawieszenie zależne jest prostsze i tańsze w produkcji niż zawieszenie niezależne, ale zapewnia mniejszy komfort jazdy.
Niestety oba rodzaje zawieszeń z czasem ulegają zużyciu i konieczna jest wtedy wymiana poszczególnych jego elementów. Do najczęstszych objawów sygnalizujących uszkodzenie zawieszenia możemy zaliczyć:
- Stukanie lub trzeszczenie w zawieszeniu podczas jazdy po nierównościach,
- Niestabilność samochodu podczas jazdy,
- Zwiększenie zużycia opon,
- Pogorszenie komfortu jazdy.
Jakie awarie najczęściej spotykają układ zawieszenia?
Niewątpliwie jak wspominaliśmy jakość dróg, nie wpływa pozytywnie na układ zawieszenia w naszym samochodzie. Jednak należy też pamiętać, że my jako użytkownicy pojazdów też nie jesteśmy bez winy i agresywne je prowadząc, przyczyniamy się do szybszego zużycia elementów zawieszenia. Należy także pamiętać, że wiek samochodu działa także na jego niekorzyść i normalną konsekwencją użytkowania takiego samochodu jest awaria jego zawieszenia. Co może ulec uszkodzeniu? Poznajmy najczęstsze usterki zawieszenia w samochodzie osobowym:
- Wycieki oleju z amortyzatorów – amortyzatory są odpowiedzialne za tłumienie drgań, które powstają podczas jazdy. W przypadku wycieku oleju z amortyzatorów ich wydajność spada, co może powodować pogorszenie komfortu jazdy i zwiększenia ryzyka wypadku.
- Zużycie elementów gumowych – elementy gumowe w zawieszeniu, takie jak tuleje wahacza, gumy sworzeni i łączniki stabilizatora, są narażone na duże obciążenia. W przypadku ich zużycia może dochodzić do stuków i luzów w zawieszeniu, co pogarsza komfort jazdy takim pojazdem.
- Sprężyny – sprężyny to elementy, które zapewniają sztywność zawieszenia. W wyniku zużycia sprężyn może dochodzić do pogorszenia stabliności samochodu podczas jazdy i szybszego zużycia opon.
- Uszkodzenia mechaniczne – elementy zawieszenia mogą ulec uszkodzeniu w wyniku wypadku lub uderzenia w krawężnik. W przypadku uszkodzenia mechanicznego konieczna jest wymiana uszkodzonego elementu.
Jak zapobiegać uszkodzeniom zawieszenia w samochodzie?
Aby zapobiec uszkodzeniom zawieszenia, należy regularnie wykonywać przeglądy techniczne samochodu w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Podczas przeglądu technicznego obsługa sprawdzi stan zawieszenia i wymieni zużyte lub uszkodzone elementy.
Ważne jest także, by nie przeciążać samochodu – cięższy samochód bardziej przytłacza elementy zawieszenia, co może prowadzić do ich szybszego zużycia. Warto także unikać agresywnej jazdy, a także należy pamiętać o kontroli ciśnienia w oponach. Zbyt niskie jego wartości mogą powodować zwiększoną eksploatacje elementów zawieszenia, a także skutkować mniejszą przyczepnością kół do nawierzchni.