Drgania nadwozia i wyczuwalne wibracje na kierownicy. Jakie są ich przyczyny?

Drgania karoserii i wibracje kierownicy spędzają Ci sen z powiek? Bez względu na to, jak intensywne są drgania i czy występują podczas postoju lub w trakcie jazdy, na pewno nie stanowią one normalnego objawu oraz nie są one powiązane naturalną z kulturą pracy silników diesla. Dlatego, gdy zaczniesz odczuwać drgania w samochodzie, koniecznie udaj się do profesjonalnego warsztatu samochodowego, który odpowiednio zdiagnozuje podłoże niepokojących objawów. Jakie są najczęstsze przyczyny wibracji samochodu?

Wibracje samochodu odczuwalne w czasie jazdy

Drgania na kierownicy i całej karoserii podczas normalnej jazdy z reguły spowodowane są brakiem lub kiepskim serwisem opon. Uszkodzona opona, źle wywarzone koła, czy skrzywiona felga to częste przyczyny drgań, które odczuwasz w czasie prowadzenia samochodu. Każdego sezonu zmieniasz i zakładasz opony na felgach, nie zastanawiając się czy ich stan jest idealny? Warto przyjrzeć się oponom, sprawdzić ich bieżnik, a także udać się do serwisu na wyważenie kół. Konieczne jest także sprawdzenie geometrii zawieszenia, odpowiadającej za prawidłowe położenie każdego koła.

Odczuwalne drgania podczas przyspieszania

Przyczyną wibracji, które zauważyłeś w czasie przyspieszania, może być problem leżący po stronie półosi napędowej. Przeguby znajdujące się w półosi nieustannie pracują, łącząc półoś ze skrzynią biegów. Gdy łączenie te ulega zużyciu, a także zabrudzeniu, stopniowo tworzą się w nich luzy odczuwalne jako drgania całego pojazdu i słyszalne są także metaliczne odgłosy.

Kolejną przyczyną drgań podczas przyspieszania jest uszkodzona sonda lambda, mierząca poziom tlenu w spalinach. Awaria ta z reguły tyczy się samochodów, które mają dwie sondy, a problem występuje po stronie tej umieszczonej za katalizatorem. Gdy czujnik ten ulega awarii, katalizator i rura wchodzi wchodzą w drgania, które odczuwalne są na całej karoserii.

Drgania samochodu na postoju

Twój samochód wibruje na postoju? Warto sprawdzić ciśnienie w jego poduszkach silnika i w ich przewodach. Zadaniem poduszek jest tłumienie drgań silnika. Gdy ulegają one zużyciu, ciśnienie w nich nie zostaje utrzymane na właściwym poziomie, a samochód wibruje jak rakieta podczas startu. Aby zdiagnozować awarię którejkolwiek poduszki silnika, konieczna jest odpowiednia wiedza, obserwacja objawów i sprawdzenie wspomnianego ciśnienia w poduszkach i ich przewodach.

Gdy poduszki silnika jednak są w dobrej formie, koniecznie trzeba przyjrzeć się, w jakim stanie jest koło dwumasowe, maglownica, świece zapłonowe, pompa paliwowa i mocowanie silnika. Te elementy, których jak się okazuje, jest bardzo dużo, mogą powodować drgania karoserii na biegu jałowym. Ich szybka diagnoza na pewno pozwoli na uchronienie Cię przed dodatkowymi kosztami, które mogą powstawać przy odkładaniu diagnozy na później.

Skutki wibracji podczas hamowania

Najczęstszą przyczyna drgań karoserii i kierownicy w czasie hamowania, jest układ hamulcowy. Jeśli klocek hamulcowy nie zostaje prawidłowo dociśnięty do tarczy hamulcowej, na całą karoserię przenoszone są drgania. Przyczyną tego zjawiska są nierówne tarcze hamulcowe. Ich różnice mogą wynikać z wadliwych zacisków lub źle założonych samych tarcz. Również kocki hamulcowe mają tu duże znaczenie. Te kiepskiej jakości mogą powodować przegrzewanie się tarcz, doprowadzając do ich odkształcenia.

Wibracje samochodu. Co może być przyczyną drgań?

Problemy, które tu opisaliśmy, to tylko część przygód, które mogą Cię spotkać i Twój samochód. Jak już wspomnieliśmy w przypadku zniwelowania drgań karoserii i tych odczuwanych na kierownicy, niezwykle istotna jest trafna diagnoza. Jeśli usterka nie wydaje się oczywista, musisz uzbroić się w cierpliwość i czekać na rezultaty poszukiwań. Jednak jedno jest pewne- nie należy lekceważyć odczuwalnych wibracji. Czasami awarii ulega niedroga i nieskomplikowana część, a jej nienaprawienie może doprowadzić do uszkodzenia innych podzespołów, które będą niosły za sobą lawinę kosztownych napraw.

Udostępnij